close
loading...
close
loading...
close
loading...
Εκδόσεις Μαλλιάρης-Παιδεία
Βιβλιοπροτάσεις
Bazaar Βιβλίου
Νέες Κυκλοφορίες
Best Sellers
Top 100

ΘΕΑΤΡΟ - ΤΟΜΟΣ Γ' - ΤΡΑΓΩΔΙΕΣ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΜΑΤΑ




29,68 € 20,78 €
κερδίστε 8,90 €
Εξαντλημένο





Κωδικός είδους :
001.1675
Συγγραφέας :
Εκδότης :
Διαστάσεις :
21x14,5
Σελίδες :
768
Ετος κυκλοφορίας :
1998

Περιγραφή

Θέατρο Γ΄ - Τραγωδίες με διάφορα θέματα: Καποδίστριας, Χριστόφορος Κολόμβος, Σόδομα και Γόμορρα, Βούδας.

«[...] Τα θεατρικά τού Καζαντζάκη είναι δραματικά όχι επειδή ήταν άνθρωπος του θεάτρου, αλλ’ επειδή έβλεπε τη ζωή στο σύνολό της από την άποψη του πρωταγωνιστή και του ανταγωνιστή. Ο πρωταγωνιστής ήταν ο 'Ανθρωπος, ο ανταγωνιστής ήταν ο Θεός, και όλα του τα βιβλία είναι το πεδίο αυτής τής δραματικής σύγκρουσης μέχρι θανάτου. Το αποτέλεσμα είναι μια βαρβαρική και αισθησιακή αγριότητα που πάντοτε απειλεί να σπάσει τα δεσμά οποιασδήποτε λογοτεχνικής φόρμας επιχειρεί να τη συγκρατήσει, είτε λυρικής, επικής, μυθιστορηματικής, δοκιμιακής, ή δραματικής. Συγκινείται κανείς όχι τόσο από την τεχνική εκλέπτυνση όσο από την πυροτεχνηματική αποκάλυψη, όχι τόσο από τη μετρημένη συνέπεια, όσο από τον συντριπτικό αντίκτυπο.
»Το θέμα τού Σόδομα και Γόμορρα, όπως και το θέμα όλων των μειζόνων έργων τού Καζαντζάκη, είναι ο άγριος αγώνας μέχρι θανάτου μεταξύ Ανθρώπου και Θεού. Αλλά η λέξη "Θεός", όπως χρησιμοποιείται από τον Καζαντζάκη, κουβαλά διφορούμενη και εναλλασσόμενη σημασία. 'Αλλες φορές την υψώνει σαν είδωλο της Χριστιανοσύνης, απλώς, όμως για να τη συνθλίψει καλύτερα. 'Αλλες φορές πάλι, τη "γονατίζει" με τη δική του εξελικτική αντίληψη του Θεού ως του elan vital στη Φύση, ως ένα όραμα του πάντοτε προελαύνοντος πνευματικού εξευγενισμού στον άνθρωπο και στη φύση, προς τον οποίον οδεύει ολόκληρο το σύμπαν, και όχι ως ένα στατικό σύμβολο τελειότητος, το οποίο ο άνθρωπος ίσως να φτάσει.
»Στα Σόδομα και Γόμορρα ο πρωταγωνιστής προς τον Θεό ως ανταγωνιστή είναι, αρχικά, ο Λωτ, κι έπειτα ο Πυρομάλλης 'Αγγελος, που ο Θεός στέλνει για να καταστρέψει τα Σόδομα και τα Γόμορρα, αλλ’ ο οποίος ερωτεύεται τη σάρκα, και στο φινάλε ρίχνει το κοντάρι του στον ουρανό ξανά και ξανά. Ιδού ο Προμηθέας για άλλη μια φορά, και ο Εωσφόρος τού Milton, ο επαναστατημένος άγγελος. Ο Προμηθέας έκλεψε τη φωτιά από τον Δία για να βοηθήσει την ανθρωπότητα· ο Θεός δίνει στον Πυρομάλλη 'Αγγελο ένα αναμμένο κάρβουνο για να βάλει με αυτό φωτιά στα Σόδομα και τα Γόμορρα. Ο Εωσφόρος αντιτάχθηκε στην τυραννία τού Θεού και εκσφενδονίστηκε κατακέφαλα στην Κόλαση. Και οι τρεις στασιάζουν ενάντια στη δικτατορία τού Θεού, στην ανήλεη αδιαφορία Του προς τη μοίρα τού ανθρώπου.
»Η αγωνία τού Λωτ είναι έντονη. Θέλει μόνο να είναι καλός, να βαδίζει στα μονοπάτια τού Θεού [...], και μαστιγώνει το κορμί του αλύπητα. Δεν μπορεί να καταλάβει γιατί ο Θεός βάζει τον πειρασμό στον δρόμο του· γιατί πονηρά και άσωτα όνειρα τον τυραννούν τη νύχτα· γιατί, παρά τη θέλησή του, ξυπνά κι ανακαλύπτει πως κοιμήθηκε με τις κόρες του, δυο εντελώς ανήθικα νυμφίδια που είναι μακαρίως βέβαια πως ό,τι είναι σωστό γι’ αυτές πρέπει στα σίγουρα να είναι σωστό και για τον Θεό. »